Posted by: Tiina | 2. aug. 2009

Pitsid ja lõngad

Kuna siin pitsilõngade presentatsiooni paiku paluti lõngade kohta pisut tutvustavat teksti, siis ma mõtlesingi, et käin olemasolevad ja proovitud varud üle ning kostan mõne sõna. Ega varud ongi suured seetõttu, et ma olen küll agaralt soetanud noid, ent kudumises ma sama agar ei ole. Pigem omamoodi koi – mõnd ilusat lõnga ei raatsigi ära kududa. Muudkui silun ja hellitan noid pehmeid pallikesi ja pitsilõnga kettakesi. “Tabletid” nagu nii mõnel muulgi sõltlasel. Ega neid tegelikult kirjeldada saagi, neid kõiki oleks vaja katsuda. Kaldun arvama, et minu hinnangud stiilis “mõnus”, “pehme” ja “hea kududa” ei ütle tegelikult kuigi palju.

Osade lõngade puhul on ka raske anda nonde päritolu kohta täpsemat infot, kui seda on “Epu pood kino Kosmose vastas”. Sealt on nood poolidelt minu kastidesse jõudnud ja ega mul kõik tootjad ja päritolumaad enam meeles ka ole. Ühtteist olen püüdnud ka üles tähendada, aga selle info osas valitseb minu majapidamises häbiväärne korratus.

tujuka tooniga sinisedAga kui nüüd konkreetsete lõngade juurde tulla, siis pitsilõngadest meeldib mulle endale väga handpaintedyarn.com poolt pakutav. See ei ole päris ämblikuvõrgu materjal, on veidi toekam, ent hästi pehme. Mõnus kududa, mõnus kanda. Sellest on mul hetkel käsil kollane viljapeakirja sall. Varemalt olen teinud õunarohelise sirelililehe salli Knitted Lace of Estonia raamatust. Värvidest on koduses varus esindatud veel beež, heleroheline, helesinine, kaks tumedamat sinist. Ühe kirju olen ma ka meeltesegaduse hoos ostnud, aga see jätab mind külmaks. Kuna pikki ja ilusaid, sujuvaid värviüleminekuid ei ole, jääb kudum kirju ja träpsuline. Ei ole minu stiil. Ma ütleks lausa, et igav, kuna mustrile see kirju üldmulje palju ruumi ei jäta. Kunagi müütas seda ka harrieti netipood, sealt ma esimesd vihid ostsingi. Kallis oli ja värvivalik oli ka nadi. Kodulehelt tellides tuleb hulka odavam. Küll aga on hetkel sealgi värvide osas valik kesine. Noid minu ilusaid siniseid ei ole hetkel, kuigi ma tahaks noid väga juurde. Ühest vihist ikka suurt salli ei tee. Tellisin viimane kord küll kaks vihti, aga mingil põhjusel saatsid nad ühe ja küsimise pääle tagastasid raha, kuigi ma oleks hoopis lõnga tahtnud. Nojah, eks seegi värvivalik täiene ajapikku. Aga päris õiget tooni need tujukad sinised pildile püüda minusugusel võhikul ei lase. See-eest on toonidel kenad nimed: vasakul akvamariin ja teised kaks (keskel ja vasakul) on üks ja sama sinine – Laguna Azul.

merinosilk tumesinineMida ma veel soovitada võiks? Ma pole küll proovinud, aga mulle väga meeldib Grinasco Merinosilk. Varud on soetatud Helsingist. Lõng on siidisisaldusega meriinovillane pitsilõng. Värvikaart on oluliselt parem kui valik Menita poes, aga erinevatelt käikudelt olen ma mõned erinevad ja meeldivad toonid siiski tabanud ja ära toonud. Neil oli eelmisel kevadel ka ilusat helehalli, selline hõbedane, aga järgmisel käigul seda enam ei olnud. Ja esimesel korral ma millegipärast seda ei ostnud. Kahjuks. Muidu on täitsa kena värvikaart. Ja mis peamine: sellel lõngal on kena tumesinine toon! Selline suisa öö. Ilus! Otsisin tumesiniseid ja nüüd on mul noid lausa mitu erinevat: Ogre oma, Gentolavaggi ja Merinosilk. Oih, elann.com oma ka. Ja üks Raasiku villane. Ühest peaks kohe saama linnuteekirjaga sall uuest salliraamatust. Alustaks ära, aga suure tooniotsingu järel on nüüd soetatud toonidest õige otsing käimas. Raske on elu, kui sul on palju lõngu ja värve, mille seast valida. Aga see selleks.

Ära proovitutest meeldib mulle hetkel töös olev punane. Seegi on veidi jämedam kui näiteks MerinosExtra. punane käpaline 270709Pealegi on see lõng oluliselt konkreetsem kui nii lõnga kohta öelda saab. Mõnus kududa. Pooli sees on silt “Schoeller … Bretagne” rea arvandmetega. Kui ma nüüd ei eksi, siis on lõng saksa päritolu ja Epul on poes olnud ka teisi toone.

MerinosExtra – arvamusi olen kuulnud erinevaid. Olevat liiga pehme ja ludu. Võib-olla tõesti. Hetkel on mul küll tunne, et nuppudega salli ma sellest enam ei teeks. Aga pehme on ta tõesti. Muid puudusi tal minu jaoks ei ole. Kanda kannatab igati. Ainult et .. mina nimetan seda endamisi lõngaks, mida kuduma asudes tuleb kõigepealt maniküür teha. Igatahes hukas kätega on minul seda ebamugav kududa. Ja noid hukas hetki on mul peenramaa ja muu jama vahel ikka omajagu. Varutud on koju peamiselt erinevaid punaseid toone, oli mingi hetk kus ma nimelt punast pitsikat ihalesin. Helesinisest on hetkel töös piibelehekirjaga sall.

Lõng, mis mulle samuti väga meeldib, on elann.comist pärit Peruvian Baby Lace Merino. Kodus on tumesinist ja veinipunast. Kuduproov on ka tehtud, aga hetkel ei ole miskit suurt valmis.(Tumepunane on punaste pildil all paremas nurgas).

Ma olen endale soetanud ka Raasiku ühekordseid, nii kirjusid kui ühevärvilisi. Kududa olen proovinud üht ühevärvilist. Ma ei oska öelda, milles asi, aga too oli küll hästi ebaühtlane. Nii et sinnapaika ta jäi esialgu. Noid imepeenikesi kohti oli üsna palju ja mul tekkis hirm, et äkki läeb kootu hiljem katki. Võib-olla on see hirm asjatu, aga selline oli tolle hetke emotsioon. Äkki teine katse õnnestub paremini? Ilma hirmudeta?

Mis poevalikuid puudutab, siis enamasti müüakse meil siiski sedasama MerinosExtrat. Epul on tänu poolilõngadele veidi avaram valik. Ning Veimevakk müütab nüüd ka Ogret. Aga selline vahepealne pitsikas on siiski puudu. Selline, mis ei meenutaks päris ämblikuvõrgu materjali. Nagu näiteks needsamad käsitsi värvitud villased või mõned Kosmose vastast poest pärit poolipitsikad. Sealses valikus on ikka ja jälle pärle, aga nende tulek ja kohalolek võib olla vägagi kaootiline. Selline teatud soovilõngade pidev saadavalolek aitaks ka kollektsioneerimist ohjes hoida. Sest seniks kuniks sa homsele kindel ei ole, tahaks ju seda kindlustada. Vähemalt nii on asjalood minusuguse hamstriga. Kogu sellel ahnitsemisel on üks hea külg ka: kui peaks töötuks-rahatuks jäämine ähvardama, siis näputöötuks ma tänu materjali olemasolule ikkagi ei jää.

Aga seda ärge küll küsige, miks mul seal ka need mõned mohäärid on. Ju mingi meeltesegaduse hoog. Muidu ma nii karvaseid asju ei ota. Või siis on värvil olnud ostmise hetkel mingi seletamatu mõju mulle. Kes seda enam mäletab. Ainus mohäär, mis on vastupandamatu, on Rowani Kidsilk Haze, eriti see tumepunane (liqueur). Mis seal salata, mõned head toonid on neil veel.

pitsilõngad punane valikpitsilõngad rohekas nurk

Suurem osa noist erivärvilistest kettakestest on pärit Epu poekesest ning on 100% villased või siis alpakaga segamini, nt. must ja too punakas ja beez või pruun – sõltub valgusest (punaste pildil). Käega katsudes on nood igatahes imelised! Pisut karvased küll, aga see mind ei sega. Mul ongi selline veider kiiks, et lõnga ja mustri vahel peab tekkima mingi seos. Nii meeldib mulle väga üks käpakiri uuest Haapsalu salli raamatust. Ja ma muidugi haarasin pikemalt mõtlemata tolle juba räägitud punase pitsika. Kuigi hetkel ma tunnen, et selle mustri oleks pidanud tegema hoopis valgest alpakast, et nagu kiisu pehme käpake …. Nii kipuvad mul lehemustrid sageli olema rohelised ja nii ootab mul laual öösinine pitsilõng linnuteekirja salli algust. Tuleb ainult teha valik, millise tootja oma (pildil keras Centolavaggi end. Pronksi tn poe valikust). Ja viljapeamuster sai kuldkollane.

Poolikud pitsitööd juuli 2009

3 Schals in Arbeit. Eins kommt noch in nächsten Tagen – dunkelblau – Linnuteekiri aus dem Buch Haapsalu sall. (Linnutee – Milchstraße).

Ein paar Worte meine Spitzenwolle-Vorräte.

Responses

  1. Suur tänu põhjaliku ülevaate eest! Minu lõngamaailma pilt avardus jälle ja mis seal salata, tekkis kiusatusi 🙂
    Ja see on täitsa õige, et ilusat tumesinist on raske leida…

  2. Kas sa oled proovinud ka Smyrna Platnumi Linatelt? Selleski on ca 750 m 100 gr peale, ei ole vist väga peenike vaid vahepealne.

  3. Jah, olen küll seda Linate Smyrna Platinumi ka proovinud. Tänud meeldetuletamast, et mul toda ka veel kuskil on. Tõenäoliselt on mingeid varusid kuskil veel, ainult et ma olen nood hästi ära peitnud.
    Tol proovimise korral häiris mind miski selle lõnga juures. Mis, seda ma öelda ei oska. Vahel ei passi lõng ja soovitud muster kokku. Nagu peaks, aga asi ei õnnestu. No lihtsalt ei ole parim päev banaanikala püügiks. Seepärast ma lõnga jamaks ei tembeldaks. Äkki uus katse on parem kui see kunagi tuleb. Lõng on ju olemas ja ootab. Ent mina olen seda Smyrna Platinumi näinud kehvapoolses värvivalikus. Muidu on jämedus igatepidi OK. Samas see elann.comi pitsikas on ka ca 800 m 100 grammis, peaaegu sama, aga kududa oluliselt meeldivam. Värve olen ka enam näinud.

  4. nii mul ka nüüd “hammas verel” 😀

  5. […] Ja kogu selle asja juures on oluliseks plussiks lõngakasti leiud. Ehk siis lõngad, mida enam ei mäletanud. Või mis tekitavad mõtteid ja kipuvad kohe töösse. Mõnedest olen ma juba ka kirjutanud siin, s.o siis eelmise inventuuri käigus. Nii mõnigi neist (nt Novita Softy vana variant ja Samos, või siis see Lana Grossa sinine mohäär, mis on tegelikult hästi mõnus ja ilus toon) jäi mulle jälle näppu ja mingi ajahetk vist ikka ronib varrastele ka. Tahaks loota, et järgmine kord inventuuri tehes kuuluvad need lõngad mu nimekirjas juba sinna “tehtud” poolele. 2009 olen sorteerinud pitsilõngu siin, selles valikus on ka mõningaid korrektuure toimunud, aga ei miskit väga erilist. Pikemalt mõnedest lõngadest siis siin. […]

  6. […] on. Ma olen teinud pitsikatest ülevaadet ka 2009. a suvel ja siin ning piltide järgi pean tõdema, et sealt on osa täitsa alles, lihtsalt nüüdseks on kogus […]


Lisa kommentaar

Rubriigid